13/12/2023 | 2 min Lukuaika
Selkeytä verkkokauppasi rakenne ja kasvata myyntiäsi
Oletko koskaan miettinyt, miten saisit asiakkaasi löytämään paremmin verkkokauppaasi ja kaupastasi etsimänsä tuotteet? Vastaus on myymiesi tuotteiden huolellinen kategorisointi. Tarkkaan mietityn kategorisoinnin avulla asiakkaasi navigoivat näppärästi eri tuotekategorioiden välillä ja löytävät helpommin etsimänsä. Selkeä ja käyttäjäystävällinen tuotenavigointi onkin kriittinen osa verkkokauppaasi – sen avulla kauppa joko menestyy tai epäonnistuu.
Tuotenavigaation merkitystä ei voi vähätellä, sillä sen toimivuus määrittelee pitkälti myös verkkokauppasi hakukone- ja konversio-optimoinnin sekä digitaalisen markkinoinnin onnistumisen. Näillä kaikilla on suora yhteys myyntiin ja liikevaihtoon eli siihen, miten yrityksesi menestyy. Tuotenavigaation suunnittelu on siis olennainen osa verkkokauppasi kehittämistä kohti parempaa myyntiä.
Tehokkuutta markkinointiin hakukonenäkyvyydellä
Tuotenavigointia suunniteltaessa kannattaa pitää mielessä selkeys ja asiakaslähtöisyys: tärkeää on, että tuoteryhmien nimet ja myyntiartikkelit vastaavat toisiaan. Jos asiakas etsii verkkokaupastasi kumisaappaita, ja samaan kengät-tuoteryhmään on sisällytetty kaikki jalkineet aina lenkkareista korkokenkiin, ei asiakaskokemus ole hyvä ja pahimmassa tapauksessa potentiaalinen ostaja ei löydä etsimäänsä. Kun saappaille on oma tuoteryhmänsä, halutun tuotteen löytäminen nopeutuu ja helpottuu. Loogisesti suunniteltu tuotteiden kategorisointi vaikuttaa myös sisäisen sivustohaun toimivuuteen.
Tuotekategorisointi yhdessä informatiivisten laskeutumissivujen kanssa mahdollistaa kauppasi kannattavan ja tehokkaan markkinoinnin verkossa. Jos asiakkaasi klikkaa kumisaapasmainosta ja päätyy satoja erilaisia kenkiä sisältävälle sivulle, hän todennäköisesti vaihtaa melko nopeasti toiseen kauppaan. Näin jäät ilman kauppaa ja myös asiakkaaseen kohdistetut markkinointipanostukset menevät hukkaan. Vastaavasti, jos asiakas löytää etsimänsä tuotteen suoraan mainosta klikkaamalla, päätyy se todennäköisemmin hänen ostoskoriinsa.
Asiantuntijat apunasi tuotenavigoinnin suunnittelussa
Kun haluat tarjota asiakkaallesi parhaan mahdollisen ostokokemuksen, mietitään tuotteidesi käyttäjäystävällinen kategorisointi yhdessä! Tuotenavigaation suunnittelun yhteydessä verkkokaupallesi laaditaan myös myyvät metatekstit, eli hakukoneissa näkyvät otsikot ja kuvaustekstit – näin saamme verkkokauppasi lentoon!
Anna verkkokaupan tehdä lisämyyntiä puolestasi
Verkkokaupan tuotenavigointi voidaan rakentaa joko luettelomaiseksi, ehdottavaksi tai hybridimalliksi. Se, millainen navigointi kellekin sopii, riippuu pitkälti toimialasta.
Luettelomaisessa tuotteiden kategorisoinnissa asiakkaan on helppo navigoida etsimänsä tuotteen luo. Eläintarvikeliikkeessä luettelomainen tuotekategorisointi voidaan jakaa päätasolla karkeasti esimerkiksi pesuaineisiin, trimmausvälineisiin ja ruokatarvikkeisiin.Trimmausvälineiden alla jaottelu jatkuu trimmaussaksiin, harjoihin ja pohjavillan poistajiin.
Mahdollisuuksien mukaan suosittelemme kuitenkin usein ehdottavaa tuotenavigointia, sillä lisämyyntiominaisuutensa ansiosta se toimii tehokkaimmin. Ehdottavassa tuotenavigoinnissa verkkokaupan tuoteryhmät lajitellaan aihepiireittäin. Tällöin yhden pääryhmän alle voidaan koota esimerkiksi turkinkuivauskoneet, hoitoaineet ja trimmauskoneet, jotka kaikki liittyvät koiran turkin hoitamiseen.
Kun trimmaussaksia etsivä asiakas navigoi itsensä turkin hoito -pääryhmään, hän näkee kattauksen kaikista koiran turkin hoitoon liittyvistä tuotteista. Vaikutuksille alttiiksi joutuessaan asiakas ostaa todennäköisesti enemmän ja useammin, jolloin sekä konversio että keskiostos nousevat. Ehdottavan tuotekategorisoinnin avulla verkkokauppa käytännössä tekee lisämyyntiä kauppiaan puolesta.
Confirman verkkokaupalla vauhtia kasvuun
Flowvy-verkkokaupparatkaisumme avulla laajennat liiketoimintasi verkkoon onnistuneesti! Helppokäyttöinen verkkokauppa-alustamme sopii niin B2C- kuin B2B-yrityksille toimialasta riippumatta. Tuotehallinta on keskitetty ERP-järjestelmään, joka päivittää tuote- ja hintatiedot automaattisesti niin verkkokauppaan kuin myymälöihisi. Näin tiedot pysyvät ajan tasalla kaikissa tilanteissa.
Lue asiakkaidemme kokemuksia verkkokaupparatkaisuistamme
Haluatko kuulla lisää?