Ruoto sai alkunsa vuonna 2012 yrityksen perustajan Joonas Oksasen omasta intohimoisesta kalastusharrastuksesta. Alusta asti oli kuitenkin selvää, että kauppaa tehdään ammattimaisin ottein. Toimivalla verkkokaupan ja myymälän yhdistelmällä Ruoto on kasvanut nopeasti alansa suurimmaksi.
Kaupankäynnin perustana toimivat verkkokauppa sekä megastoret Espoossa, Tampereella, Tuusulassa ja Kaarinassa.
–Tulevien vuosien suunnitelmiimme kuuluu vahvistaa megastorekonseptia edelleen. Yhtä lailla verkkokaupan merkitys korostuu ja myös sitä pitää jatkuvasti kehittää, toteaa Joonas Oksanen. Ruoto on budjetoinut myyntiä tasaisesti myymälöihin ja verkkokauppaan. Verkkokaupan arvo on kuitenkin paljon enemmän kuin sen kautta tapahtuvat ostot. Se on Ruodon näyteikkuna, katalogi ja markkinointikanava.
– Tyypillinen ostopolku menee niin, että verkkokaupassa tutustutaan ja myymälässä tehdään kaupat. Osa tuotteistamme on luvanvaraisia, joten niitä ei voi edes ostaa verkosta. Lisäksi valikoimassa on kallista ja isokokoista tavaraa, joka mielellään tullaan ostamaan paikan päältä.
Eniten verkossa ostetaan pienikokoisia tuotteita, kuten uistimia ja perhonsidontamariaaleja. Ja siinä verkkokauppa onnistuukin täyttämään tosiharrastajien kaikki toiveet, kun uutuustuotteet ja halutuimmat uistimet saa parissa päivässä kotiin.
Asiakas | Ruoto |
Sijainti | Espoo, Tuusula, Tampere, Kaarina |
Toimiala | Ase- ja eräliikkeet |
Toimitetut ratkaisut | Verkkokauppa, toiminnanohjausjärjestelmä, kassajärjestelmä |
Enemmän myyntiä, vähemmän vaivaa
Ruoto on tehnyt alusta asti yhteistyötä Confirman kanssa. Joonas Oksanen pitää kassapalveluiden ja verkkokaupan yhdistelmää ehdottomasti markkinoiden parhaana. Hän arvostaa myös ohjelmiston toimintoja, jotka helpottavat tuotteiden viemistä verkkokauppaan ja auttavat pitämään tuotteiden tiedot sekä varaston ajantasaisena.
”Jos pitää nostaa kolme parasta ominaisuutta Confirman alustassa, niin kilpailukykyinen perustamiskustannus ja ylläpito on ykkönen, käytön helppous toinen ja saumaton verkkokaupan ja kassajärjestelmän toimivuus on kolmas.”
– Meillä on kymmeniä tuhansia tuotteita verkkokaupassa ja siksi tarvitaan tehokkaat työkalut niiden hallintaan. Erilaiset raportointityökalut kertovat myös mitä tietoja tuotteista puuttuu ja pitävät huolen myös siitä, että varastoon osataan ostaa oikean aikaan lisää tavaraa.
Ruoto on kasvattanut myyntiään tasaisesti koko olemassaolonsa ajan. Oksasen mukaan salaisuus on myymälän ja verkkokaupan yhteispelissä: kumpikaan ei toimisi ilman toista. Kun verkkokauppa ja myymälät palvelevat samalla alustalla, yhteistyö on aidosti saumatonta ja tuloksellista.