Siirry sisältöön sitemap
gradient background checkmark

Oulun Isännöitsijätoimisto

Oulun Isännöitsijätoimisto Oy on perheyritys, jonka menestys perustuu innovatiivisiin toimintatapoihin, läpinäkyvään tiedonjakoon ja tehokkaisiin digitaalisiin työkaluihin. Confirman Domus-isännöintijärjestelmä ja Huoneistotieto.fi ovat tehostaneet arkea ja tuoneet merkittäviä ajansäästöjä.

OIT-isännöinti on Confirman referenssiasiakas.

OIT-isännöinti on löytänyt voittavan reseptin

Oulun Isännöitsijätoimisto Oy:llä on takanaan hurja vuosi. Tammikuussa 2021 toimitusjohtajan pesti vaihtui isältä pojalle Mauri Niemelän luovutettua ohjakset Jukka Niemelälle. Sen jälkeen perheyritys toivotti työntekijänsä Petri Gallénin tervetulleeksi uudeksi osakkaaksi, ensimmäiseksi lajissaan Niemelän perheen ulkopuolelta.

Syyskuussa vuorossa oli suuri harppaus, kun yritys laajensi toimintaansa Oulusta Helsinkiin ostamalla Kruunun Isännöinti Oy:n liiketoiminnan ja marraskuussa yritys tuli vielä tuplapalkituksi, kun Isännöintiliiton palkinnoista sekä Isännöitsijä 2021- että Asumisteko 2021 -palkinnot myönnettiin OIT:laisille.

– Palkinto tuli 15 vuoden työstä, meidän tekemisen tavasta eli avoimesta taloyhtiödokumentaatiosta, jonka merkitys on nyt vasta laajemmin huomattu, Niemelä kommentoi.

Menestyksen taustalla on OIT:n halu olla se halutuin isännöitsijätoimisto Suomessa ja henkilöstön onnistunut sitouttaminen tuohon tavoitteeseen.

AsiakasOIT-isännöinti
SijaintiOulu ja Helsinki
ToimialaIsännöinti ja taloyhtiöt
Toimitetut ratkaisutDomus-isännöintiratkaisu, Huoneistotieto.fi, Tiliportaali.fi

Enemmän tietoa kuin laki vaatii

Vuonna 2004 Mauri Niemelä osti 1980-luvulla alkaneen isännöintiliiketoiminnan paikalliselta kiinteistöyhdistykseltä. Niemelä lähti kehittämään liiketoimintaa määrätietoisesti ja 17 vuodessa yritys on kasvanut kahden hengen toimistosta kolmekymmentä ihmistä työllistäväksi isännöintitaloksi.

Vuoden 2021 lopulla OIT isännöi yhteensä 270 taloyhtiötä Oulussa ja Helsingissä.

– Tutka on koko ajan päällä myös muiden kasvukeskusten suuntiin, mutta vaikka strategiana on kasvaa, emme tee sitä ehdoin tahdoin, vaan hallitusti, kannattavasti ja henkilökunnan hyvinvointi edellä, Jukka Niemelä sanoo.

Niemelää motivoi ensisijaisesti yrityksen kehittäminen, eikä henkilökohtainen menestys ole se tärkein asia:

– Jos aion pitää henkilökunnan mukana yrityksen kasvussa ja kehityksessä, niin vauhti ei voi olla ihan älytön, muuten siihen ei sitoudu muut kuin minä.

OIT-isännöinti haluaa tarjota asiakkailleen merkityksellistä isännöintiä. Palkittuun toimintatapaan kuuluu, että osakkaille tarjotaan enemmän tietoa, kuin mitä he osaavat odottaa.

– Ei se ole sen ihmeellisempi asia, kuin että me kerrotaan esimerkiksi tilinpäätöksissä laajemmin osakkaita kiinnostavista asioista, kuin mitä laki vaatii. Kun taloyhtiön historia on tiedossa, niin on paljon helpompi ennustaa myös tulevia tarpeita, toimitusjohtaja Jukka Niemelä huomauttaa.

Hänen mukaansa tiedon tarjoaminen takaa tyytyväiset asiakkaat ja esimerkiksi sen, että asuntoja on helpompi myydä eteenpäin, kun tiedot vaikkapa talotekniikasta ja korjaushistoriasta ovat kattavasti valmiiksi tarjolla.

– Kiinteistövälittäjät ei soittele meille, että onko tähän ja tähän kohteeseen tulossa putkiremonttia tai onko kuntotutkimuksia tehty, koska ne kaikki asiat voi lukea meidän asiakirjoista.

Kaksisuuntainen ja hedelmällinen yhteistyö

OIT:n ja Confirman yhteinen taival on ollut pitkä ja vaiheikas. Confirman Domus-isännöintijärjestelmä on ollut OIT:llä käytössä jo Mauri Niemelän noustessa yrityksen johtoon vuonna 2004.

– Meillä on rakkaudellinen suhde Domukseen. Yhdessä on kehitytty ja autettu toisiamme, Niemelä sanoo.

OIT on myös yksi niistä Domuksen asiakasyrityksistä, joiden kuvaamista tarpeista käsin Huoneistotieto.fin kehitys alkoi.

– Alku ei ollut helppo, mutta lopputulos on aika tajunnanräjäyttävä. Me olemme säästäneet sen avulla lukemattomia henkilötyövuosia. Olen ollut hirveän tyytyväinen, Niemelä kuvaa Huoneistotieto.fin tuomaa muutosta.

Aiemmin jo pelkästään yhtiökokouskutsujen postittaminen oli älytön urakka.

-Ensin tulostettiin tuhansia kutsuja ja silloiset johtajat kantoivat niitä pusseissa kotiin, missä lapsityövoimalla niitä laitettiin kirjekuoriin, leimattiin ja kuskattiin postiin. Nykymallissa kutsut lähetetään kolmessa minuutissa eikä yksikään paperi edes käy toimistollamme missään vaiheessa.

Niemelä näkee, että isännöintialan suuri haaste on, että digitalisaation myötä on ollut pakko kehittää omaa toimintaa tehostavia työkaluja. Taloyhtiön osakkaita ei silti voida pakottaa mukaan digipalvelujen käyttöön.

background

”Me olemme säästäneet Huoneistotieto.fi:n avulla lukemattomia henkilötyövuosia. Olen ollut hirveän tyytyväinen”

Jukka Niemelä

OIT-isännöinti

-Parasta Huoneistotieto.fissä on se, että se saammeko me isännöitsijänä siitä hyödyn irti, ei riipu siitä, kuinka moni meidän asiakkaista on sen ottanut käyttöön. Se on palveluna kehitetty niin, että vanha kirjeposti on helppo pitää rinnalla niitä iäkkäitä asiakkaita varten, joilla ei ole edes älypuhelinta.

Niemelän mukaan asiakkaiden ja Confirman hyvällä yhteistyöllä automatisointien kautta on mahdollista löytää vielä useita osa-alueita, joilla helpotetaan edelleen isännöintitoimiston ja sen asiakkaiden arkea. Niemelä pohtii uusia palveluja myös niille 45 000 taloyhtiölle, jotka eivät vielä ole isännöintipalvelujen piirissä.

– Alaan liittyy niin paljon lainsäädäntöä, josta ei tavallinen asukas välttämättä tiedä mitään. Digipalveluilla voitaisiin auttaa valistuneessa päätöksenteossa niitä taloyhtiöitä, jotka eivät tarvitse jokapäiväisessä arjessaan isännöitsijää, vaan lähinnä asiantuntijaa korjaushankkeissa tai muissa erityiskysymyksissä.

Niemelä uskoo teknologian tarjoavan tulevaisuudessa vielä paljon lisämahdollisuuksia rakentaa OIT:n sloganin mukaisia voittavia taloyhtiöitä

Kiinnostuitko? Ota yhteyttä