Halmeen leipomo perustettiin vuonna 1899 Espoon Kauklahteen ottavalle liikepaikalle Kuninkaantien varteen. Siitä Emil Halme myi leipää hevosella ohikulkeville matkalaisille. Ajat ovat muuttuneet ja yritys sen mukana. Halmeen leipomon toimitusjohtaja Stefan Åsten toteaa, että moni asia juontaa juurensa 120 vuoden takaa.
– Ydinliiketoimintamme on ennallaan, myymme edelleen leipomotuotteita. Tuotevalikoimamme elää ajan vaatimusten mukaan, mutta osa tuotteistamme tehdään yhä käsityönä perinteisillä resepteillä. Leivonnaisemme ovat löytäneet tiensä kahviloiden, kauppojen ja markettien valikoimiin, ja meillä on oma verkkokauppa. Palvelemme asiakkaitamme myös leipomon myymälästä Kuninkaantien kupeella lähes samalla paikalla kuin Emil Halme aikoinaan.
Vuoden 2006 Asuntomessujen yhteydessä laajennettu leipomon myymäläkahvila on ystävällisestä palvelusta tunnettu kohtaamispaikka, jonne tullaan kauempaakin. Åstenin mukaan puolet konseptista on hyvä tuote ja puolet, ellei enemmän, hyvä palvelu. Jokainen asiakas on kanta-asiakas, ja saa samanlaista palvelua, asioipa sitten sähköisesti tai leipomomyymälässä.
Asiakas | Halmeen leipomo (Oy Emil Halme Ab) |
Sijainti | Espoo |
Toimiala | Leipomot |
Toimitetut ratkaisut | Toiminnanohjaus, kassajärjestelmä, verkkokauppa |
Hyöty | Kaikki leipomon päivittäiset toiminnot yhdessä järjestelmässä |
Katso Halmeen leipomon koko tarina
Myynnin ja tilausten hallinta yhdessä järjestelmässä
Åstenin luotsaamassa yrityksessä on panostettu kaupankäynnin teknologiaan ja liiketoiminnan hallinnan järjestelmään. Yritys on tehnyt tiivistä yhteistyötä Confirman kanssa vuodesta 2005 lähtien. Leipomojärjestelmä on keskeisessä roolissa yrityksen toimintojen hallinnassa. Järjestelmässä hoidetaan myynti leipomossa, kahvilassa ja verkkokaupassa, leipomon tilaukset, laskujen tulostukset, myynnin luvut ja tuotteiden hinnoittelu.
Halmeen Leipomo on ensimmäisiä Confirman asiakkaita, joka otti käyttöönsä kaikki eri myyntikanavat ja myös leipomokäyttöön sovitetun toiminnon tilausten hallintaan. Kassaohjelman leipomosovelluksella otetaan vastaan jälleenmyyjien tilaukset. Esimerkiksi S-ryhmältä tilaukset saadaan suoraan leipomojärjestelmään, josta saadaan helposti seuraavan päivän tilauslista.
”Lähes kaikki liiketoimintaan liittyvä tapahtuu meillä Confirman leipomojärjestelmän kautta. Helpompi olisi kertoa, mitä siinä ei ole. ”
Asiakkaiden luottamuksen arvoinen vielä 2100-luvulla
Åsten kertoo, että nopeasti vaihtuvat kausi- ja erikoistuotteet ja ovat tämän hetken trendi leipomoalalla. Silti yrityksessä harkitaan huolella, mihin lähdetään mukaan. Markkinoille tuodaan vain valmiita tuotteita.
– Me olemme pieni ja vikkelä yritys ja pystymme tuottamaan uusia tuotteita nopealla aikataululla. Tuotekehitykseen on silti panostettava ja uutuustuotteiden on oltava kunnossa ennen kuin tuomme ne asiakkaidemme saataville.Teemme kovaa työtä sen eteen, että ansaitsemme joka päivä asiakkaan luottamuksen ja saamme olla olemassa toiset 120 vuotta.
Luotettavuus ja varmuus miellyttävät Åstenia myös Confirman leipomoratkaisussa.
– Parasta tukea liiketoimintaamme on järjestelmän erinomainen toimivuus. Se antaa rauhan keskittyä ydintekemiseen. Tätä on kehitetty yhdessä alusta lähtien meidän tarpeisiin sopivaksi. Ei tulisi mieleenkään vaihtaa tästä pois. Järjestelmän vahvuus on siinä, että se on alunperinkin ollut hyvä, mutta sitä myös kehitetään jatkuvasti eteenpäin.
– Kokonaisuus on rakennettu niin, että aina on varalaite, jos jokin menee rikki. Ohitetaan vaan ja jatketaan matkaa, niin se toimii. Ja jos me on todettu, että omassa järjestelmässä on jokin puute tai että jokin ei toimi, asia on hoitunut yhdellä tai kahdella puhelulla tukipalveluun. Täytyy nostaa tekijöitä esille. Se on lopulta ihmisistä kiinni, toimiiko homma vai ei. Järjestelmä on mainio, mutta suurin kiitos kuuluu ihmisille sen takana.
Haluatko kuulla lisää?