Luontaistuotteita myyvän ECOteekin yrittäjäsuvulla on pitkä historia eri luontaistuoteketjuissa. Vuonna 1986 tuli aika perustaa oma yritys, ja ECOteekki-myymälä avattiin Joensuuhun. Ensimmäinen harppaus kohti koko Suomen laajuista myyntiä otettiin vuonna 2016, kun yritykselle avattiin oma verkkokauppa.
Sopivan verkkokauppa-alustan valinta osoittautui lopulta helpoksi, sillä ECOteekillä oli jo ennestään käytössä Confirman kassajärjestelmä. Kassajärjestelmä ja verkkokauppa keskustelevat keskenään, minkä ansioista molemmat myyntikanavat pysyvät ajantasalla ja tuotteiden hallinta on helppoa.
Asiakas | ECOteekki |
Sijainti | Joensuu |
Toimiala | Erikoistavarakauppa |
Toimitetut ratkaisut | Kassajärjestelmä, verkkokauppa |
– Valikoimassamme on yli 8000 eri tuotetta. Myymme esimerkiksi erilaisia luomuelintarvikkeita, luonnonkosmetiikkaa, homeopaattisia valmisteita, asusteita, ekologisia pesuaineita ja kodin tarvikkeita sekä urheiluravinteita. Myymälässämme voi nauttia myös erilaisista hoidoista ja hieronnoista, yrittäjä Maria Korhonen kertoo.
– Verkkokauppa toimii meillä myös eräänlaisena tuotekatalogina sekä hakukoneena asiakkaillemme. Monet tutkivat tuotteitamme ensin verkossa ja tulevat sitten paikan päälle.
”Confirman kassajärjestelmä, verkkokauppa ja varastonhallinta toimivat saumattomasti yhteen. Mitä vähemmän meidän tarvitsee käyttää eri järjestelmiä, sitä enemmän meille jää aikaa keskittyä omaan ydinosaamiseemme.”
Monipuolisen tuotevalikoiman ansiosta ECOteekin asiakaskunta hajautuu useisiin eri kohderyhmiin. Yrityksessä uskotaankin vahvasti monikanavaisuuteen – niin myyntikanavien kuin asiakassegmenttien suhteen.
– Viime vuodet ovat olleet hyvä osoitus siitä, miten nopeasti maailma ja trendit voivat muuttua. Verkkokaupan ansiosta olemme onnistuneet pitämään kokonaismyyntimme normaalilla tasolla. Myynnin yhtäkkinen painottuminen verkkoon ei myöskään aiheuttanut meille merkittävästi lisätyötä, sillä kaikki hoituu edelleen yhden ja saman järjestelmän kautta, Korhonen sanoo.
Haluatko kuulla lisää?