Domus Classica on hattulalainen erilainen rautakauppa, joka on palvellut asiakkaitaan verkossa sekä kolmessa myymälässä jo yli 15 vuoden ajan. Monikanavaisuus on yritykselle elintärkeää – ilman myymälää ei ole verkkokauppaa ja toisin päin.
– Verkkokaupan merkitystä ei voi perustella vain myyntiluvuilla. On ymmärrettävä kaikki se näkyvyys ja asiakaspalvelutyö, mitä hyvin optimoitu verkkokauppa tuo, toteaa yrittäjä Pia Kuurma.
– Valitsimme Confirman kumppaniksemme alun perin siksi, että he pystyivät tarjoamaan valmiiksi integroidun verkkokaupan ja kassajärjestelmän. Näin pystymme toimimaan yhdessä ja samassa järjestelmässä niin myymälöissä kuin verkkokaupassa.
Asiakas | Domus Classica |
Sijainti | Helsinki, Tampere, Hattula |
Toimiala | Erikoistavarakauppa |
Toimitetut ratkaisut | Kassajärjestelmä, verkkokauppa |
”Selkeä ja hyvin optimoitu verkkokauppa on paitsi tehokkain myyjämme, myös asiakaspalvelija.”
Navetasta isoille kirkoille
Domus Classican tarina alkoi Pia Kuurman aviomiehen Kimmon kartanosukutilasta, jota uusi sukupolvi ryhtyi kunnostamaan rakennus kerrallaan. Rakentaminen opetti, mutta samalla ylimääräisiä rakennustarvikkeita alkoi kertymään vanhaan navettaan.
– Tuli idea, että jospa me alkaisimme myymään niitä pois. Aluksi pidimme navettaa auki kolme tuntia viikossa aina sunnuntaisin. Viiden vuoden ajan myyntipaikkana oli pelkkä navetta, mutta mieheni Kimmon tultua mukaan yritystoimintaan, tuli tarve laajentaa liiketoimintaa, Pia kertoo. Tuotevalikoima kasvoi asiakkaiden toiveiden ja ehdotusten mukaan ovista ja ikkunoista maaleihin sekä muihin vanhan rakentamisen tuotteisiin. Vuonna 2008 perustettiin verkkokauppa.
– Huomasimme heti, että verkkokauppa ja myymälä tukevat toinen toisiaan ja ovat myös riippuvaisia toisistaan. Monet haluavat tulla paikan päälle hypistelemään ja tunnustelemaan, vaikka ostaisivatkin myöhemmin tuotteet verkkokaupasta. Verkkokauppa taas toimii tuotteiden esittelijänä ja myyjänä.
Kun asiakaskuntaa alkoi tulla yhä enemmän Helsingin suunnasta, oli aika perustaa Helsingin myymälä. Hulppea tila Erottajalla toimii näyteikkunana ja verkkokaupan noutopisteenä. Pian Helsingin myymälän jälkeen avattiin myös Tampereen Laukontorin myymälä.
Viides vaihde päälle
Korona-ajan kodin laittamisen trendi sekä verkkokaupan yleinen kasvu näkyivät myös Domus Classican luvuissa.
– Myymälät olivat monta kuukautta kiinni. Ilman verkkokauppaa meillä ei olisi ollut myyntiä ollenkaan. Nyt tavoitteenamme on selkeä kasvu. Sitä silmällä pitäen verkkokaupan navigaatio, eli se miten tuotteet on jaoteltu, uudistettiin. Nyt uusien myyntiartikkeleiden ottaminen kauppaan on helpompaa ja silti kauppa palvelee hyvin kävijöitä.
– Verkkokaupan navigaation uusiminen oli iso työ, mutta Confirman asiantuntijoiden avulla se saatiin onnistuneesti maaliin. Aloitimme ensimmäistä kertaa myös markkinoinnin Facebookissa. Luotamme, että ammattilaisten kanssa tehdyt panostukset markkinointiin näkyvät myös myyntiluvuissa.
Kuurma kehuu Confirman asiantuntijoita ja koko yritystä hyvästä palvelusta ja ennen kaikkea innostuneesta asenteesta.
– Tavoitteenamme on, että verkkokaupan rooli on tulevaisuudessa nykyistäkin merkittävämpi. Henkilökunnan perehdyttämiseen, työvuorojen järjestelyyn ja liiketilojen ylläpitoon menee paljon resursseja, joita voisi käyttää toisinkin. Confirman kaltaisen luotettavan ja innostuneen kumppanin kanssa on hyvä tehdä kasvusuunnitelmia. Olemme kulkeneet samaa matkaa jo yli viisitoista vuotta ja yhdessä on hyvä kasvaa myös jatkossa.
Haluatko kuulla lisää?