Siirry sisältöön sitemap

04/11/2024 | 3 min Lukuaika

Verkkokauppa

Verkkokauppias, näin valmistaudut Black Fridayhin

Eero Nenonen

Eero Nenonen

Sales Manager

Black Friday, eli marraskuun neljäs perjantai, on yksi verkkokaupan suurimpia vuosittaisia myyntitapahtumia. Alun perin Yhdysvalloista rantautuneen perinteen tarkoituksena on potkaista joulusesonki vauhtiin: monet yritykset ottavatkin tapahtumasta kaiken irti, ja laajentavat tempauksen jopa koko viikon mittaiseksi. Myös Suomessa Black Fridaysta on muodostunut suuri myyntitapahtuma verkkokauppiaille, ja sen ulkopuolelle jääminen voi olla verkkokaupalle imagollinen riski. Tarjoukset viestivät, että verkkokauppa on aktiivinen ja välittää asiakkaistaan. Monet asiakkaat myös säästävät hankintojaan Black Fridayhin ja odottavat suurta alennusmyyntitapahtumaa.

Tässä artikkelissa kerromme sinulle, miten voit verkkokauppiaana valmistautua vuoden suurimpaan myyntipäivään. Nappaa talteen 5 vinkkiämme, ja anna kunnon lähtörysäys loppuvuoden myynnillesi!

Suunnittele verkkokaupan Black Friday -tarjoukset ennakkoon

Hyvin suunniteltu Black Friday -kampanja on puoliksi tehty. Mieti etukäteen kampanjasi kärkituotteet, varastopoistot sekä tuotteet, joilla teet katetta. Suunnittele myös Black Friday -tarjouksesi tarkkaan. Houkutellaksesi asiakkaita, alennusten tulee olla riittävän suuria. Muista myös, että asiakkaat ovat perillä tuotteiden normaalihinnoista ja että hintavertailu eri kauppojen välillä on nykyään helpompaa kuin koskaan.

Hakukoneoptimoinnin kannalta on tärkeää, että verkkokaupastasi löytyy Black Friday -kampanjasivusto ympäri vuoden, vaikka varsinaiset alennustuotteet lisätäänkin vasta tapahtumapäivänä. Näin Black Friday -sanat ehtivät indeksoitua hakukoneissa, kuten Googlessa. Black Friday -sivun voi piilottaa verkkokaupan tuotenavigaatiosta ja lisätä näkyviin marraskuun alussa. Kun verkkokauppa on rakennettu ammattimaisesti, huolehtii se itsestään siitä, että oikeat asiakkaat löytävät Black Friday -tarjouksesi.

Lue blogistamme lisää tuotenavigaation suunnittelusta.

Varmista, että verkkokauppasi kestää Black Fridayn ruuhkapiikit

Black Friday on mahdollisuus tehdä verkkokaupan kuukauden tili yhtenä päivänä. Siksi on tärkeää varmistaa, että kauppasi kestää ruuhkat ja kävijäpiikit. Tietyn kellonajan mainostaminen on tasapuolinen ja tehokas markkinointikeino, mutta se houkuttelee kaikki asiakkaat verkkokauppaasi samaan aikaan. Voit tasata kävijäpiikkikuormaa jakamalla ja ajoittamalla tarjouksia sekä mainontaa pitkin päivää tai useammalle päivälle.

Ei ole yhdentekevää, millaisella palvelimella verkkokauppasi pyörii. Pahinta mitä voi tapahtua on, että verkkokaupan palvelimet eivät kestä kävijäpiikkiä ja hidastuvat tai kaatuvat. Jos verkkokauppasi toimii omalla yksittäisellä palvelimella, se ei välttämättä kestä Black Fridayn kaltaisia ruuhkapiikkejä. Verkkokaupan kaatuessa hukkaan menevät paitsi myynti, myös markkinointiin sijoitettu summa.

Kun verkkokauppa toimii skaalautuvuuteen perustuvilla palvelimilla, palvelinten kapasiteettia lisätään tarpeen vaatiessa. Näin varmistetaan, että verkkokauppa toimii moitteetta myös Black Fridayn ruuhkapiikin aikana. Flowvy-verkkokauppamme hyödyntää tämän kaltaisia luotettavia palvelimia, jotka skaalautuvat liikenteen mukaan varmistaen sujuvan asiakaskokemuksen.

Erottaudu kilpailijoistasi verkkokaupan Black Friday -kampanjoissa

Black Fridayn aikana verkkokauppojen kilpailu asiakkaista on kovaa. Tuotteiden vertailu ja siirtyminen kaupasta toiseen on verkossa helppoa: sieltä ostetaan, missä on parhaimmat kampanjahinnat.

Muista kuitenkin, että kate tehdään loppujen lopuksi ostoilla, ja suurilla erillä on yleensä pienempi ostohinta. Jotta saat tehtyä tuotteiden sisäänostot onnistuneesti, kannattaa Black Fridayhin varautuminen aloittaa hyvissä ajoin: hyvillä ostoerillä ja omalla tuonnilla kasvatat katetta.

On tärkeää, että erotut kilpailijoistasi. Monesti tukkureilla on paljon hyviä erikoiseriä, joten kannattaa pitää silmällä, että et myy pelkästään samoja tuotteita samoilla tarjouksilla kuin kilpailijasi. Keskity myös siihen, että sinulla on muutama selkeä sisäänheittotuote, jolla houkuttelet asiakkaat verkkokauppaasi. Et välttämättä tarvitse laajaa valikoimaa tai satoja edullisia tuotteita, vaan muutama kiinnostava riittää. Voit tehdä hyvää tulosta sekä varsinaisen tapahtuman aikana, että myöhemmin uusien asiakkuuksien myötä, kunhan muistat suunnitella ja varautua huolella.

Panosta sosiaaliseen mediaan ja markkinointiin Black Fridaynä

Black Friday on vakiintunut tapahtuma, jota kuluttajat odottavat innolla. Siksi se onkin loistava tilaisuus paitsi kasvattaa yrityksesi myyntiä, myös vahvistaa sen brändiä.

Rakenna odotuksia ja kiinnostusta eli ”hypeä” sosiaalisen median ja markkinoinnin avulla. Voit esimerkiksi julkaista vihjailevia päivityksiä tulevista tarjouksista jo hyvissä ajoin ennen varsinaisen kampanjan käynnistymistä. Toinen tehokas tapa on julkaista muutama tarjous päivässä esimerkiksi viikon ajan, mikä pitää asiakkaidesi kiinnostuksen yllä koko kampanjan ajan. Löydät meiltä kattavat verkkokaupan markkinointipalvelut, jotka lisäävät näkyvyyttäsi verkossa ja tukevat kampanjasi menestystä.

Vaikka Black Fridayn aika on kiireistä, asiakaspalvelun merkitystä verkkokaupassa ei kannata unohtaa. Onnistunut markkinointi ja houkuttelevat tarjoukset tuovat verkkokauppaasi runsaasti uusia kävijöitä, mikä tarkoittaa myös lisää kysymyksiä tuotteista ja toimituksista. Sosiaalinen media on yleistynyt matalan kynnyksen yhteydenottokanavana, ja nopea vastaus voi ratkaista ostopäätöksen etenkin alennuspäivinä, kun kuluttajilla on paljon vaihtoehtoja. Aktiivinen ja ystävällinen asiakaspalvelu voikin kääntää Black Friday -ostokset pitkäaikaisiksi asiakassuhteiksi.

Sitouta asiakkaat palaamaan verkkokauppaasi Black Fridayn jälkeen

Muista, että Black Friday on erinomainen tilaisuus tavoittaa uusia kohderyhmiä ja laajentaa verkkokauppasi asiakaskuntaa. Varmista kuitenkin, että panostuksesi eivät rajoitu vain tähän yksittäiseen päivään. Jälkimarkkinoinnin avulla voit sitouttaa asiakkaasi palaamaan verkkokauppaasi uudelleen – tapoja on monia!

Tarjoa asiakkaillesi esimerkiksi etukoodi seuraavaa ostosta varten, kutsu heidät liittymään kanta-asiakasohjelmaan tai jaa heille ostettujen tuotteiden käyttöön liittyviä vinkkejä, esimerkiksi blogitekstin tai videon muodossa. Voit myös lähettää heille kohdennettuja suosituksia tai muistutuksia uusista kampanjoista esimerkiksi tulevaa joulusesonkia silmällä pitäen. Onnistuneella jälkimarkkinoinnilla varmistat, että Black Fridayn luoma kiinnostus muuttuu asiakassuhteiksi, jotka tukevat liiketoimintaasi myös pidemmällä aikavälillä.

gradient background

Verkkokauppakumppanisi vuoden jokaisena päivänä

Monipuolinen Flowvy-verkkokaupparatkaisumme palvelee sinua luotettavasti vuoden jokaisena päivänä, myös kiireen keskellä. Helppokäyttöinen verkkokauppa-alusta sopii niin B2C- kuin B2B-yrityksille toimialasta riippumatta ja kasvaa liiketoimintasi mukana.

Flowvy-verkkokaupparatkaisu kaikenkokoisille yrityksille