Siirry sisältöön sitemap

01/11/2023 | 2 min Lukuaika

Verkkokauppa

3 vinkkiä miten valmistautua Black Fridayhin

Sami Pajunen

Sami Pajunen

Sales Manager

Black Friday, eli marraskuun neljäs perjantai, on yksi verkkokaupan suurimpia vuosittaisia myyntitapahtumia. Alun perin Yhdysvalloista rantautuneen perinteen tarkoituksena on potkaista joulusesonki vauhtiin: monet yritykset ottavatkin tapahtumasta kaiken irti, ja laajentavat tempauksen jopa koko viikon mittaiseksi. Myös Suomessa Black Fridaysta on muodostunut suuri myyntitapahtuma, ja sen ulkopuolelle jääminen voi olla verkkokaupalle imagollinen riski. Tarjoukset viestivät, että verkkokauppa on aktiivinen ja välittää asiakkaistaan. Monet asiakkaat myös säästävät hankintojaan Black Fridayhin ja odottavat suurta alennusmyyntitapahtumaa.

Tässä artikkelissa kerromme sinulle, miten voit verkkokauppiaana valmistautua vuoden suurimpaan myyntipäivään. Nappaa talteen 3 vinkkiämme, ja anna kunnon lähtörysäys loppuvuoden myynnillesi!

1. Suunnittele tarjoukset ennakkoon

Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty. Mieti etukäteen kampanjasi kärkituotteet, varastopoistot sekä tuotteet, joilla teet katetta. Suunnittele myös Black Friday -tarjouksesi tarkkaan. Houkutellaksesi asiakkaita, alennusten tulee olla riittävän suuria. Muista myös, että asiakkaat ovat perillä tuotteiden normaalihinnoista ja että hintavertailu eri kauppojen välillä on nykyään helpompaa kuin koskaan.

Hakukoneoptimoinnin kannalta on tärkeää, että verkkokaupastasi löytyy Black Friday -kampanjasivusto ympäri vuoden, vaikka varsinaiset alennustuotteet lisätäänkin vasta tapahtumapäivänä. Näin Black Friday -sanat ehtivät indeksoitua hakukoneissa, kuten Googlessa. Black Friday -sivun voi piilottaa verkkokaupan tuotenavigaatiosta ja lisätä näkyviin marraskuun alussa. Kun verkkokauppa on rakennettu ammattimaisesti, huolehtii se itsestään siitä, että oikeat asiakkaat löytävät Black Friday -tarjouksesi.

2. Varmista, että verkkokauppasi kestää ruuhkapiikit

Black Friday on mahdollisuus tehdä kuukauden tili yhtenä päivänä. Siksi on tärkeää varmistaa, että kauppasi kestää ruuhkat ja kävijäpiikit. Tietyn kellonajan mainostaminen on tasapuolinen ja tehokas markkinointikeino, mutta se houkuttelee kaikki asiakkaat verkkokauppaasi samaan aikaan. Voit tasata kävijäpiikkikuormaa jakamalla ja ajoittamalla tarjouksia sekä mainontaa pitkin päivää tai useammalle päivälle.

Ei ole yhdentekevää, millaisella palvelimella verkkokauppa pyörii. Pahinta mitä voi tapahtua on, että verkkokaupan palvelimet eivät kestä kävijäpiikkiä ja hidastuvat tai kaatuvat. Jos verkkokauppasi toimii omalla yksittäisellä palvelimella, se ei välttämättä kestä Black Fridayn kaltaisia ruuhkapiikkejä. Verkkokaupan kaatuessa hukkaan menevät paitsi myynti, myös markkinointiin sijoitettu summa.

Kun verkkokauppa toimii skaalautuvuuteen perustuvilla palvelimilla, palvelinten kapasiteettia lisätään tarpeen vaatiessa. Näin varmistetaan, että verkkokauppa toimii moitteetta myös ruuhkapiikin aikana.

3. Erottaudu kilpailijoistasi

Black Fridayn aikana kilpailu asiakkaista on kovaa. Tuotteiden vertailu ja siirtyminen kaupasta toiseen on verkossa helppoa: sieltä ostetaan, missä on parhaimmat kampanjahinnat.

Muista kuitenkin, että kate tehdään loppujen lopuksi ostoilla, ja suurilla erillä on yleensä pienempi ostohinta. Jotta saat tehtyä tuotteiden sisäänostot onnistuneesti, kannattaa Black Fridayhin varautuminen aloittaa hyvissä ajoin: hyvillä ostoerillä ja omalla tuonnilla kasvatat katetta.

On tärkeää, että erotut kilpailijoistasi. Monesti tukkureilla on paljon hyviä erikoiseriä, joten kannattaa pitää silmällä, että et myy pelkästään samoja tuotteita samoilla tarjouksilla kuin kilpailijasi. Keskity myös siihen, että sinulla on muutama selkeä sisäänheittotuote, jolla houkuttelet asiakkaat verkkokauppaasi. Et välttämättä tarvitse laajaa valikoimaa tai satoja edullisia tuotteita, vaan muutama kiinnostava riittää. Voit tehdä hyvää tulosta sekä varsinaisen tapahtuman aikana, että myöhemmin uusien asiakkuuksien myötä, kunhan muistat suunnitella ja varautua huolella.

gradient background

Verkkokauppakumppanisi vuoden jokaisena päivänä

Monipuolinen Flowvy-verkkokaupparatkaisumme palvelee sinua luotettavasti vuoden jokaisena päivänä, myös kiireen keskellä. Helppokäyttöinen verkkokauppa-alusta sopii kaikenkokoisille yrityksille toimialasta riippumatta ja kasvaa liiketoimintasi mukana.

Flowvy-verkkokaupparatkaisu kaikenkokoisille yrityksille