OIT-förvaltning har hittat det vinnande receptet
Oulun Isännöitsijätoimisto Oy (OIT) har haft ett intensivt år. I januari 2021 övergick vd-posten från far till son när Mauri Niemelä lämnade över rodret till Jukka Niemelä. Därefter välkomnade familjeföretaget en ny delägare, Petri Gallén – den första utanför Niemelä-familjen.
I september tog företaget ett stort steg genom att expandera sin verksamhet genom förvärvet av fastighetsförvaltningsbolaget Kruunun Isännöinti Oy. I november kom ytterligare en framgång, då OIT:s arbete belönades med två utmärkelser från Isännöintiliitto: Isännöitsijä 2021 och Asumisteko 2021.
– Priset var en belöning för 15 års arbete och vår öppna dokumentationsmodell för bostadsbolag, som först nu har fått bredare erkännande, säger Jukka Niemelä.
Framgången bygger på OIT:s mål att vara det mest eftertraktade fastighetsförvaltningsbolaget i Finland samt på en stark personalengagemang i detta mål.
Kund | OIT-förvaltning |
Plats | Uleåborg och Helsingfors |
Bransch | Fastighetsförvaltning och husbolag |
Levererade lösningar | Domus- fastighetsförvaltningssystemet, Huoneistotieto.fi, Tiliportaali.fi |
Mer information än lagen kräver
År 2004 köpte Mauri Niemelä upp den fastighetsförvaltningsverksamhet som påbörjats redan på 1980-talet. Under hans ledning har företaget vuxit från ett tvåpersonerskontor till en förvaltare med 30 anställda.
I slutet av 2021 förvaltade OIT totalt 270 bostadsbolag.
– Vi har hela tiden ögonen öppna mot andra tillväxtcentra, men även om tillväxt är vår strategi, gör vi det kontrollerat och lönsamt, med personalens välbefinnande i fokus, säger Jukka Niemelä.
För honom är företagets utveckling viktigare än personlig framgång.
– Om jag vill ha personalen med på företagets tillväxtresa, kan takten inte vara vansinnig – annars är det bara jag som orkar hänga med, säger Niemelä.
OIT vill erbjuda meningsfull fastighetsförvaltning, där bostadsbolagens delägare får mer information än vad de ens förväntar sig.
– Vi ger aktieägarna mer omfattande information i boksluten än vad lagen kräver. När bostadsbolagets historik är tydlig, blir det också enklare att planera framtidens behov, förklarar Niemelä.
Den transparenta informationen gör kunderna nöjda och underlättar exempelvis försäljning av bostäder.
– Fastighetsmäklare behöver inte ringa oss för att fråga om planerade stambyten eller tekniska utredningar – allt finns redan i våra dokument, säger han.
Ömsesidigt och fruktbart samarbete
OIT och Confirma har haft ett långt och utvecklande partnerskap. Confirmas Domus-förvaltningssystemet har varit i bruk sedan 2004.
– Vi har en kärleksfull relation till Domus. Vi har vuxit tillsammans och hjälpt varandra, säger Niemelä.
OIT var också en av de kunder vars behov låg till grund för utvecklingen av Huoneistotieto.fi.
– Det var en utmanande start, men slutresultatet är helt omvälvande. Vi har sparat otaliga arbetstimmar tack vare det. Jag är oerhört nöjd, berättar Niemelä.
Tidigare var det ett enormt arbete att skicka kallelser till bolagsstämmor.
– Vi skrev ut tusentals kallelser, och de packades hemma i kuvert av familjemedlemmar, stämplades och fördes till posten. Nu skickas de på tre minuter – och vi hanterar inte ett enda papper på kontoret längre, beskriver Niemelä den digitala revolutionen.
En stor utmaning inom branschen har varit att utveckla digitala verktyg som effektiviserar förvaltningen, samtidigt som bostadsbolagens delägare inte kan tvingas att använda digitala tjänster.
”Vi har sparat oräkneliga arbetstimmar med Huoneistotieto.fi. Jag har varit oerhört nöjd.”
-Det bästa med Huoneistotieto.fi är att vi som fastighetsförvaltare får nytta av systemet oavsett hur många av våra kunder som aktivt använder det. Tjänsten är utvecklad så att traditionell brevpost enkelt kan användas parallellt för de äldre kunder som inte har en smartphone, förklarar Niemelä
Han tror att automatisering kan förenkla förvaltningen ännu mer och skapa fördelar för både förvaltare och bostadsbolag. Han funderar även på nya tjänster för de 45 000 bostadsbolag som ännu inte anlitar fastighetsförvaltning.
– Det finns många lagar och bestämmelser som vanliga bostadsägare inte känner till. Med digitala tjänster kan vi stötta beslutsfattandet även för de bostadsbolag som inte behöver en daglig förvaltare, men som kan behöva expertråd vid exempelvis renoveringsprojekt, avslutar Niemelä
OIT ser teknologin som en möjlighet att bygga ännu fler vinnande bostadsbolag – precis som deras slogan lovar.
