Halmes bageri grundades år 1899 på en affärsplats vid Kungsvägen i Köklax, Esbo. Där sålde Emil Halme bröd till förbipasserande resenärer, som färdades med häst. Tiderna har förändrats och företaget med dem. Stefan Åsten, som är VD för Oy Emil Halme Ab, konstaterar att många saker går 120 år tillbaka i tiden.
– Vår kärnverksamhet är oförändrad, vi säljer fortfarande bageriprodukter. Vårt produktsortiment lever upp till tidens krav, men en del av våra produkter tillverkas fortfarande för hand med traditionella recept. Våra bakverk har hittat till caféer, butiker och stormarknader och vi har en egen webbutik. Vi betjänar också våra kunder från bageriets butik i närheten av Kungsvägen på nästan samma plats som Emil Halme en gång i tiden.
Bageriets butikscafé, som byggdes ut i samband med Bostadsmässan 2006, är en mötesplats som är känd för vänlig service och lockar även långväga besökare. Enligt Åsten består hälften av konceptet av en bra produkt och hälften, om inte mer, av bra service. Varje kund är stamkund och får samma service, vare sig det sker elektroniskt eller i bageributiken.
Kund | Halmes Bageri (Oy Emil Halme Ab) |
Plats | Esbo |
Bransch | Bagerier |
Levererade lösningar | Verksamhetsstyrning, kassasystem, webbshop |
Nytta | Alla bageriets dagliga funktioner i ett system |
Försäljnings- och orderhantering i ett system
I företaget, som styrs av Åsten, har man satsat på handelsteknik och ett system för affärshantering. Företaget har haft ett nära samarbete med Confirma sedan 2005. Bagerisystemet har en central roll i förvaltningen av företagets verksamhet. I systemet sköts försäljningen i bageriet, caféet och webbutiken, bageriets order, fakturautskrifter, försäljningssiffror och produktprissättning.
Oy Emil Halme Ab är en av de första Confirma-kunderna som tog i bruk samtliga försäljningskanaler och även en för bageriet anpassad funktion för orderhantering. Kassaprogrammets bageriapp tar emot återförsäljarnas ordrar. Till exempel får bageriet S-gruppens ordrar direkt till bagerisystemet, som smidigt visar nästa dags orderförteckning.
”Vi sköter nästan all vår affärsverksamhet via Jeemly-systemet. Det vore lättare att berätta vad det inte innehåller.”
Värt kundernas förtroende ännu på 2100-talet
Åsten berättar att säsongs- och specialprodukter som snabbt byts ut är en trend i bageribranschen just nu. Ändå överväger företaget noga vad man går med i. Endast färdiga produkter introduceras på marknaden.
– Vi är ett litet och smidigt företag och kan producera nya produkter snabbt. Vi måste dock satsa på produktutvecklingen och de nya produkterna måste vara i skick innan vi gör dem tillgängliga för våra kunder. Vi arbetar hårt för att förtjäna kundens förtroende varje dag och få finnas till i ytterligare 120 år.
Pålitlighet och säkerhet gör Åsten nöjd med Confirmas Jeemly-lösning
– Helheten är byggd så att det alltid finns en reservapparat om något går sönder. Vi bara fortsätter vad vi gjorde och kör vidare, så funkar det. Om vi har konstaterat en brist i det egna systemet eller att något inte fungerar har saken skötts med ett eller två samtal till kundstödet. Vi måste lyfta fram aktörerna. I slutändan är det upp till människorna om saker fungerar eller inte. Systemet är utmärkt, men det största tacket går till människorna bakom det.